پدیدآورنده و مالک نخستین در آثار ادبی و هنری

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده علوم انسانی
  • نویسنده فریبا ترکی
  • استاد راهنما سید حسن شبیری زنجانی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1393
چکیده

چکیده در نظام حقوق مالکیت ادبی و هنری با دو مفهوم مرتبط و در عین حال متمایز مواجه هستیم: پدیدآورنده و دارنده.گرچه عموماً پدیدآورنده به عنوان مالک نخستین محسوب می شود امّا همیشه این طور نیست. پدیدآورنده شخصی است که اثر ناشی از تراوش های فکری اوست از این رو حقوق مادی و معنوی اثر ادبی و هنری از همان ابتدای خلق اثرمنتسب به وی می باشد؛ امّا مالک نخستین صرفاً مستحق بهره برداری اقتصادی از اثر و به عبارتی دارای حقوق مادی می باشد، بنابراین لازم است بین سمت پدیدآورنده و مالک نخستین تفاوت قائل شد؛ چرا که ممکن است شخصی مالک حقوق مادی اثر باشد امّا پدیدآورنده ی اثر نباشد و بالعکس. باوجود ثمره ی عملی این بحث در حوزه ی اقتصاد و اهمیت فراوان آن، کنوانسیون های مربوط به کپی رایت مانند برن نسبت به این مسأله سکوت اختیار کرده اند درحالی که یکی از نوآوری های لایحه "حمایت از مالکیت فکری" پرداختن به این مطلب است. رویه کشورها در بحث شناسایی مالک نخستین و پدیدآورنده متفاوت است و هیچ امر اجماعی در این مورد نمی توان یافت و شاید به دلیل وجود همین اختلاف نظام ها باشد که کنوانسیون برن به این موضوع نپرداخته است، اما این دلیل نمی شود که به دنبال راه حلی برای این اختلافات نباشیم. بسیاری از آثار ادبی و هنری در قالب آثار جمعی، مشترک، استخدامی، مستعار،گمنام و آثار مبتنی بر رایانه بوجود می آیند که در رابطه با موضوع شناسایی پدیدآورنده و مالک نخستین با چالش هایی مواجه هستند.کشورهای دارای نظام حق تکثیر اجازه داده اند که اشخاص حقوقی در کنار اشخاص حقیقی به عنوان مالک نخستین به حساب آیند؛ امّا کشورهای دارای نظام حق مولف با مخالفت با این رویه، اعتقادی به مالک نخستین بودن شخص حقوقی ندارند؛ با این حال درپاره ای از موارد، به علت مصالح اقتصادی قائل به این امر شدند که مالک نخستین می تواند یک شخص حقوقی باشد. به این ترتیب می توان گفت که هر دو نظام با بهره گیری از مبانی نظری متفاوت عملاً به نتایج مشابهی دست یافتند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

استثنائات حمایت از حقوق مادی پدیدآورنده آثار ادبی و هنری

برای پدیدآورندگان آثار ادبی و هنری دو دسته حقوق در نظر گرفته شده است؛ حقوق معنوی و حقوق مادی. حمایت از حقوق مادی پدیدآورنده اقتضا می کند که هرگونه استفاده از اثر بدون کسب رضایت پدیدآورنده ممنوع باشد. با این حال به منظور برقراری تعادل میان حقوق انحصاری پدیدآورنده و منافع عمومی و فردی، در قوانین کشورها، تجویزهای قانونی تحت عنوان «استثنا» پیش بینی شده است. بررسی نظام های حقوقی مختلف نشان می دهد که...

نقض حقوق مالکیت ادبی و هنری با استفاده‌ طنزگونه از آثار ادبی و هنری دیگران

گروهی از آثار طنز براساس شوخی و مطایبه با آثار ادبی و هنری که پیش‌تر خلق‌ شده‌اند، شکل می‌گیرند. از آنجا که این امر به نسخه‌برداری و تغییر اثر دیگری منجر می‌شود، از مصادیق نقض حقوق مالکیت ادبی و هنری تلقی می‌شود. مادة 6 مکرر کنوانسیون برن، تغییر اثر دیگری را در صورت لطمه به حیثیت و شهرت مؤلف برنمی‌تابد و به‌موجب بند 1 مادة 9 نیز، تکثیر اثر بدون اجازة مؤلف امکان‌پذیر نیست. بنابراین، مقالة حاضر ت...

متن کامل

Degenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers

In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...

متن کامل

معاهده برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری

معاهده برن برای حمایت از پدید آورندگان آثار ادبی و هنری در سال 1886 متولد و در 5 دسامبر 1887 لازم الاجرا گردید. این معاهده از تاریح تصویب تا به حال چندین مرتبه مورد اصلاح قرار گرفته است، از جمله مهم ترین آنها اصلاحی رم 1928، اصلاحی بروکسل 1948، اصلاحی استکهلم 1967 و آخرین اصلاحی پاریس 1971 می باشد. معاهده برن نخستین و مهم ترین سند جامع بین المللی در زمینه حقوق پدید آورندگان است. این سند سنگ بن...

متن کامل

استفادۀ منصفانه از آثار ادبی و هنری؛ حقی برای جامعه؟!

     استفادۀ منصفانه یکی از نظریات حقوقی رایج در نظام حقوق مالکیت ادبی و هنری برای تأمین نیاز جامعه در دسترسی آزادانه به آثار علمی، ادبی و هنری است. نظریۀ یاد‌شده در کشورهای حقوق عرفی سال‌هاست که با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده است و می‌تواند به‌عنوان معیاری قابل تأمل برای دیگر کشورها نیز مطرح باشد. نگارندۀ این مقاله تلاش می‌کند با روش تحلیلی- توصیفی به بررسی و مطالعۀ این نظریه پرداخته،...

متن کامل

معاهده برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری

معاهد? برن برای حمایت از پدید آورندگان آثار ادبی و هنری در سال 1886 متولد در 5 دسامبر 1887 لازم الاجرا گردید. این معاهده از تاریح تصویب تا به حال چندین مرتبه مورد اصلاح قرار گرفته است، از جمله مهم ترین آنها اصلاحی رم 1928، اصلاحی بروکسل 1948، اصلاحی استکهلم 1967 و آخرین اصلاحی پاریس 1971 می باشد. معاهد? برن نخستین مهم ترین سند جامع بین المللی در زمین? حقوق پدید آورندگان است. این سند سنگ بنای ر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023